tab
null

Svenska spel och TV4 anmäls för reklam i TV-program

Publicerades: tis 07 maj 2019

För en tid sedan publicerade vi nyheten om civilminister Ardalan Shekarabi krävde att spelmarknaden kom med förslag på åtgärder för att minska spelreklamen. I dag kan vi berätta att Svenska Spel som ägs av staten har anmälts för att inte följa reglerna om återhållsam marknadsföring. 

LÄS MER: Totalförbud mot spelreklam 2020 - Regeringen undersöker

Det var svenska branschorganisationen för online spel (BOS) som under gårdagen anmälde TV4 och Svenska spel till Granskningsnämnden gällande Trisskrapet i Nyhetsmorgon, vilket BOS anser är reklam och inte ett inslag i ett TV-program. BOS avsikt är att fortsätta att anmäla flera spelrelaterade tv-program, exempelvis Keno, ATG:s Travprogram, Bingolotto samt Vem vill bli postkodsmiljonär, vilket alla syns i TV4. 

Enligt anmälan bör Trissskrapningen anses vara reklam och i anmälan kan vi bland annat läsa:
“Vi hävdar att inslaget med Triss-lotter som sändes i TV4 Nyhetsmorgon den 12 april 2019 klockan 9:19 är att betrakta som en annons i Radio och tv-lagens (RTL) mening och att det saknas information i sändningen om i vems intresse annonsen tillhandahålls. Triss-inslaget strider därför mot RTL 8 kapitel 6 §."

Vi kan förvänta oss flera anmälningar inom kort, vad resultatet blir är idag svårt att sia om. Den som väntar får se. Vi följer med spänning och skriver en ny nyhet så snart mer information finns tillgänglig.