Vid årsskiftet började den nya spellagen att gälla vilket bland annat innebär att utländska företag får annonsera i Sverige om de har ett svenskt spellicens. Hittills har 75 bolag beviljats licens och flera av dessa har gjort massiva marknadsföringskampanjer för att flytta fram sina positioner hos svenska folket. Detta har i slutändan resulterat i att det har blivit för mycket spelreklam vilket skapat irritation hos folket.
Civilministern Ardalan Shekarabi från Socialdemokraterna har därför träffa företrädare för spelbranschen för att få förslag över hur spelreklamen ska regleras av spelaktörerna själva. Kortfattat betyder detta att Shekarabi kräver att branschen presenterar ett eget sätt att begränsa mängden reklam, annars kommer regeringen att vidta “tvingande åtgärder”.
Vilka åtgärder detta innebär är idag oklart, men gissningsvis handlar det om striktare restriktioner kring marknadsföring för spel och bettingbolag.
Förslagen från branschen innehöll bland annat:
- Förbud mot reklam mot minderåriga.
- Spelbolag aldrig får uppmuntra kunder att jaga förluster.
- Att spelbolag aldrig får ge illusionen att spel kan ersätta ett vanligt arbete.
Efter mötet var dock inte civilministern nöjd, och vill att företrädarna för spelbranschen ska presentera mer konkreta åtgärder där syftet är att skydda konsumenterna.
Fortsättning följer!