Casinoreklamen flyttar från kvällspressen till Facebook
Ofta omtalas casinoreklam som något negativt som många vill se mindre av. För dem som får in en viktig del av sina intäkter från casinoreklam är det dock inte lika kul när pengarna slutar att flöda in. Det vi ser nu är att svenska casinon drar ner kraftigt på sina annonser i dagspressen.
Aftonbladet har på kort tid tappat en stor del av sin vinst och skyller raset på att spelbolagen minskat sin annonsering. Det är anmärkningsvärt att annonser från spelbolag blivit en så viktig del av medieföretagens intäkter att en så stor tidning som Aftonbladet alltså skadas allvarligt nu när casinon och bettingsidor går över till andra marknadsföringskanaler.
Sociala medier blir allt viktigare för spelbolagen
Sociala medier har blivit en viktig plattform för företag som vill marknadsföra sig. Omkring 76 % av alla svenska internetanvändare är aktiva på Facebook idag. Annonseringen i sociala medier kan bygga på data om dig som använder plattformen och Facebook tillhandahåller även kraftfulla verktyg som gör det möjligt att mäta effekten av annonserna. Att annonsera i dagspress handlar mer om att kasta ut ett budskap i blindo och hoppas att det träffar målgruppen.
En annan fördel med att annonsera på Facebook är att allt fler väljer att använda Adblock, som är ett program som filtrerar bort reklam online. Det fungerar dock inte lika effektivt på sponsrade inlägg på Facebook. Det är en av de viktigaste anledningarna till att spelbolagen nu flyttar sin annonsering.
Spelinspektionen och svenska politiker har varit drivande i att försöka få spelbolagen att marknadsföra sig mindre aggressivt. När det gäller annonsering i svenska medier är det lättare att utöva påverkan än när det gäller marknadsföring i sociala medier. Det kan alltså vara så att spelbranschen byter fokus som en följd av den negativa uppmärksamhet casinoreklamen fått i Sverige.
Att spelbranschen och svenska staten har olika uppfattning om vad som är måttfull spelreklam har vi skrivit om tidigare på Expressen Spelguiden. En tråkig konsekvens av den negativa opinionen kring spelreklam i Sverige är att annonspengarna inte längre hamnar hos svenska mediehus utan i allt högre grad hos ägarna bakom Facebook och Instagram. Och det är alltså miljardbelopp det är fråga om! En av idéerna med att slopa det svenska spelmonopolet var att få in intäkter till svenska staten i form av beskattning av spelbolagens vinster. Var annonspengarna hamnar är också en viktig del av ekvationen.
Varför lägger spelbranschen så stora pengar på annonsering?
Casinon och bettingsidor är förhållandevis lika varandra. De erbjuder ungefär samma spel och i och med den nya svenska spellagstiftningen har det blivit svårare att sticka ut från mängden med hjälp av bonusar. I det läget är reklam ett kraftfullt medel att ta till. Under perioden januari–september 2018 köpte spelbolag annonsplats för över fem miljarder i svenska medier. 2019 har också varit ett år då enorma belopp investerats i casinoreklam. Många spelbolag har en mycket större budget för reklam än vad de har för löner.
När en aktör genomför en större kampanj blir det ofta så att andra spelbolag kontrar med egna reklaminsatser, för att inte tappa marknadsandelar. Man kan alltså tala om en form av upprustning mellan spelbolagen. Det är inte bortkastade pengar på något vis utan satsningar på marknadsföring leder i regel till större överskott i verksamheten. Annonsering är extra viktig för nya casinon och andra uppstickare i branschen. Det är ingen slump att ATG, ett väl inarbetat varumärke, hör till de få aktörer som talar om att spelreklam borde förbjudas helt.
Mediepodden visade tidigare i veckan att flera svenska casinon nu ha ett stort antal aktiva annonser på Facebook. LeoVegas toppar med hela 340 aktiva annonser. LeoVegas har länge varit en av de största annonsörerna i svensk dagspress och när de nu byter strategi för sin marknadsföring får det konsekvenser, för till exempel Aftonbladet.