tab
null

Spelbranschen och regeringen har olika uppfattning om vad som är måttfull reklam

Publicerades: tor 07 nov 2019

Spelbranschen och regeringen har olika uppfattning om vad som är måttfull reklam

5 november 2019 höll den nytillträdde socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi en presskonferens där han förklarade hur regeringen ser på spelmarknaden i Sverige mot bakgrund av att vi i januari 2019 fick en ny spellagstiftning. Den fråga som kom att dominera under presskonferensen är hur spelbolagen anpassat sig efter de regler som gäller för annonsering. Shekarabi är av den uppfattningen att det är för mycket reklam och att den i vissa fall utformats på ett närmast aggressivt sätt.


Inom branschen har organisationerna Bos och Sper arbetat tillsammans med representanter för olika spelbolag med att ta fram en lösning på vad regeringen alltså anser vara ett problem. Sedan i april arbetar även Spelmarknadsutredningen med att undersöka olika åtgärder som skulle kunna användas för att begränsa reklam för spel om pengar. Den 31 oktober 2020 kommer det att komma ett konkret förslag, så det är en lång process det handlar om.


Vad visar siffrorna?

Det låter som att casinoreklamen ökar när ministern uttalar sig men faktum är att den minskat ganska kraftigt jämfört hur det såg ut för ett år sedan. Enligt TNS-Sifo har spelreklam omsatt 4,3 miljarder kronor hittills i år. Det kan låta mycket men är faktiskt 16 % mindre än under samma period 2018. Från regeringens håll vill man dock se ännu mindre reklam för betting och casino i Sverige.

“Målsättningen är kvar och det är att driva igenom en lagstiftning som kraftigt begränsar spelreklamen, framförallt den aggressiva spelreklamen”, proklamerade Ardalan Shekarabi under presskonferensen. Samtidigt är han nöjd med casinoreformen i sin helhet.

Varför vill man begränsa reklam för betting och casinon?

Vad är då anledningen till att en minister har en stark uppfattning i frågan om hur spelbolag marknadsför sina produkter? En av grundstenarna i den nya spellagstiftningen är att spelbolag, för att få och kunna behålla en svensk licens, måste iaktta måttfullhet vid sin marknadsföring av spel. Anledningen till det är att spel kan vara beroendeframkallande och skada ekonomin i ett hushåll allvarligt. Det är därför viktigt att människor som har ett spelberoende kan välja bort direktreklam om spel – så att de inte lockas till betting eller casinospel trots att det finns en problematik som de försökt komma till rätta med. Att den typen av direktreklam är förbjuden framgår tydligt av den nya spellagen. Det finns ytterligare ett par paragrafer där lagen talar klarspråk:

  • Casinoreklam får inte påverka vår förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut.
  • Den får inte vända sig till barn och unga.
  • Spelreklam får marknadsföra välkomstbonusar, men inga andra erbjudanden.

Vad som i övrigt menas med måttfullhet är en tolkningsfråga. Det är inte konstigt att socialministern har en uppfattning om vad som är måttfullt samtidigt som spelbolagen har en annan. Så här ser det ofta ut efter det att en ny lagstiftning trätt i kraft. Även vad som är lagbrott behöver prövas i domstol och innan det finns prejudicerande domar är det svårt för alla i branschen att veta vad man har att förhålla sig till. Just nu befinner vi oss i en gråzon men läget kommer förhoppningsvis att klarna inom kort.

Kommer casinoreklamen att minska även utan interventioner?

Siffrorna indikerar att reklam för casinon minskar redan nu. Att det var mycket reklam i början av 2019 är ganska naturligt med tanke på att spelmonopolet upphörde och marknaden förändrades i grunden. Många nya casinon slog upp portarna ungefär samtidigt och för att sticka ut från mängden var de tvungna att marknadsföra sig. Antalet nyetableringar har planat ut och det är inte så konstigt att det har en effekt på hur stora belopp som investeras i casinoreklam.

En anledning till mindre reklam för spel än tidigare är att bettingsidor och casinon inte kan använda sig av bonusar på samma sätt som tidigare. Varje gång en ny bonus lanserades fanns det anledning att marknadsföra den. Nu är det enbart en välkomstbonus per spelare som gäller och det minskar behovet av att lansera nya erbjudanden med pompa och ståt.


Är det dubbelmoral att vilja motverka reklam för något som är lagligt?

Casinospel är en laglig verksamhet som genererar skatteintäkter till staten. Man kan tycka att det är dubbelmoral att förvägra företag i branschen rätt att göra reklam för sin verksamhet på samma sätt som företag i andra branscher. Men vi på Expressen Spelguiden kommer att bli lika nöjda som Ardalan Shekarabi om all direktreklam mot spelmissbrukare försvinner från marknaden. Annars är det svårt att spela sunt, hur mycket man än försöker. Vad som är måttfullt när det handlar om reklam som inte är riktad direkt mot en person råder det dock olika uppfattning om.