Spelinspektionen går ut med ny kampanj
Den nya spellagstiftningen har funnits i snart ett år och det är Spelinspektionen som ser till att alla spelbolag i Sverige följer lagstiftningen. Det finns dock tveksamheter kring hur lagen fungerar och det är många svenskar som inte ens vet att Spelinspektionen existerar. Därför går myndigheten nu ut i en kampanj för att tydliggöra sitt arbete och informera svenskarna om hur lagstiftningen fungerar. Det skriver tidningen Resumé.
För nästan exakt ett år sedan trädde den nya spellagstiftningen i kraft. Lagstiftningen påverkar hur spelbolag som verkar på den svenska marknaden får marknadsföra sig själva. För att nya casinon ska få vara verksamma i Sverige måste de uppfylla de regler som finns gällande spel i Sverige.
Under det gångna året har det dock funnits flera tveksamheter kring vad olika formuleringar i lagen egentligen innebär. Det har i sin tur lett till att Spelinspektionen fått ta stor plats i nyhetsmedierna. Myndigheten har som uppgift att se till att alla spelbolag som finns i Sverige har svensk spellicens och följer den nya lagstiftningen.
För att öka svenskarnas kännedom om myndigheten och spellagstiftningen ytterligare väljer Spelinspektionen nu att gå ut i kampanj.
Kampanjen ska uppmärksamma spelarna om att Spelinspektionen finns
I en intervju med tidningen Resumé berättar myndighetens kommunikationschef, Anders Sims, att man med kampanjerna har för avsikt att berätta att myndigheten finns och vad man gör. Genom detta hoppas spelinspektionen att marknaden ska kunna bli tryggare för alla spelare. Det ska även hjälpa svenska spelare att spela sunt.
Anders Sims säger att man vill att fler svenskar ska veta hur spellagen fungerar och vad som gäller. Det gör det lättare för spelare att fatta bra beslut och bara spela hos bolag som har svensk licens.
Spelinspektionen har fått tänka smart med sin låga kampanjbudget
Spelinspektionens kampanj har redan dragit igång och kommer fortsätta genom hela januari. Kampanjen kommer synas över hela landet inom såväl print, digitala kanaler och utomhus.
I förhållande till exempelvis spelbolagens reklambudgetar har Spelinspektionen inte mycket att säga till om. Kampanjbudgeten på 2,5 miljoner kronor är förhållandevis liten, därför har myndigheten fått tänka till lite extra för att lyckas nå ut till så många som möjligt. Att låta kampanjen gå under mellandagarna har exempelvis varit ett lyckat drag eftersom priserna är lägre då än annars.
Sedan oktober i år är det Blomquist Communication som hjälper Spelinspektionen att ta fram sina kampanjer.