Det SkillOnNet ägda casinot PlayOJO som vi recenserat här har valt att stoppa sin reklam i Svenska kanaler mellan 16.00 och 21.00. Man vill minska risken att påverka personer under 18, samt uppmana andra spelaktörer att ta ett större ansvar i linje med nyheten om att regeringen kan förbjuda spelreklam
– Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen, säger Costas Alexandrou, VD för Skill On Net Ltd som äger spellicenset för PlayOjO.
PlayOJO Lanserade sitt casino på den svenska marknaden Q1 2018 och medger att de har annonserat kraftigt för att stödja lanseringen, men mellan januari och april 2019 köpte casinot tv-reklam för ca 31 miljoner kronor, vilket är en ökning med 6,6 procent jämfört med samma period föregående år. Nu tar dom dock krafttag för att bidra till bättre skydd för minderåriga mot på marknaden.
– Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt, säger Costas Alexandrou.
I april 2019 slutade även Svenska spel att annonsera för sitt onlinecasino. Frågan är nu om andra aktörer hakar på eller om de fortsätter med den tunga marknadsföring. Regeringen markerade tidigare tydligt mot spelbolagen att de kan kräva ett totalförbud mot spelreklam om inte marknaden regleras av aktörerna själva.