tab
Ninja casino fälls i domstol

Ninja Casino fälls i domstol

Publicerades: ons 11 dec 2019

I slutet av förra året stämdes Ninja Casino för sin allt för aggressiva marknadsföring. Nu har domen kommit och spelbolaget förbjuds från att använda 20 olika ord och påståenden i sin reklam. Det skriver SVT. Dessutom får man inte använda pop-up annonser som täcker hela datorskärmen. 

I januari 2019 fick vi en ny spellagstiftning att förhålla oss till. I den nya lagen finns det bland annat krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel. Just den aspekten av lagen har Elec Games brutit mot som första spelbolag på den svenska marknaden. Elec Games är dotterbolag för spelsajten Ninja Casino.

Ninja Casino förbjuds från att använda vissa ord i marknadsföringen

I slutet av november fälldes Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen. Bolaget får numera inte marknadsföra sina spel via så kallade pop-up annonser som täcker hela bildskärmen. Elec Games och Ninja Casino får inte heller använda sig av 20 olika ord och påståenden i sin marknadsföring, däribland orden blixtsnabbt och snabba cash. 

I domen står det att bolaget inte får använda sig av ord och påståenden som antyder att spelarna själva kan påverka utgången av sitt spelande.

Advokaten kritisk till domen

Ola Wiklund, spelbolagets advokat, var kritisk till domen. Han ansåg att domstolen bestämt sig tidigt för att inte tycka om reklamen och att domen saknar vetenskaplig grund.

Det enda han ställer sig positiv till är att det nu finns praxis att förhålla sig till. Det gör det lättare för andra spelbolag att anpassa sin marknadsföring så den håller sig på rätt sida om vad som är tillåtet.

Att kunna anpassa annonseringen efter vad som är tillåtet är väldigt viktigt för nya casinon för att kunna nå ut till nya kunder. De casinon som inte gör det kommer få svårt att utveckla sin verksamhet i Sverige.

Stämdes för marknadsföringen i Stockholms kollektivtrafik

Det var i slutet av 2018 som Ninja Casino stämdes för sin marknadsföring i Stockholms kollektivtrafik. Många ansåg att den var alldeles för aggressiv.

En slogan som många resenärer reagerade på var “Vinsten på kontot innan nästa station”. Konsumentombudsmannen ansåg att Ninja Casinos reklam bröt mot måttfullhetsreglerna och valde därför att stämma casinobolaget.

Förhoppningen med den nya lagen är det ska leda till att fler spelar sunt och att inte lika många hamnar i spelmissbruk. Lagen ska även försvåra för människor som redan befinner sig i spelmissbruk att fortsätta spela.