LeoVegas ser en kraftig kundökning
LeoVegas redovisade häromdagen sin delårsrapport. Sedan coronapandemin kom till Sverige har antalet kunder ökat med 26 procent. Det senaste kvartalet har dock vinsten minskat något jämfört med samma period förra året. Däremot har intäkterna ökat.
Det svenska spelbolaget LeoVegas har sett en kraftig ökning av kunder sedan coronapandemin nådde Sveriges gränser. Bara under årets tredje kvartal ökade antalet kunder med hela 26 procent i jämförelse med samma period 2019. Enligt bolaget beror den stora ökningen på att många spelare övergett fysiska casinon till förmån för online casinon.
LeoVegas vd, Gustaf Hagman, kommenterar utvecklingen på följande sätt i bolagets delårsrapport.
“Överlag har vi haft en god utveckling på våra marknader under kvartalet, med vår växande kundbas som huvudsaklig drivkraft. Många marknader växte med tvåsiffriga tal jämfört med samma period föregående år", skriver Gustaf Hagman i rapporten.
Vinsten minskade medan intäkterna ökade
Samtidigt som kunderna blev fler under det tredje kvartalet kunde LeoVegas se en minskad vinst, från 6 miljoner euro ner till 5,1 miljoner euro. Intäkterna ökade dock med 1 procent upp till 88,9 miljoner euro.
Ett av Sveriges mest folkkära casinon
LeoVegas grundades för snart 10 år sedan, år 2011, och har under många år varit ett av Sveriges allra mest folkkära nätcasinon. På Spelguiden är LeoVegas ett av våra mest besökta casinon och det kunderna uppskattar är framför allt det stora spelutbudet och det faktum att man kan erbjuda alltifrån slots till poker och odds. På så vis lyckas man locka till sig en mycket bred målgrupp.
Men vad är det egentligen som gjort LeoVegas så framgångsrika? Mycket ligger nog i den aggressiva marknadsföringsstrategi man förhöll sig till för några år sedan. I tv-rutan kunde kända personer som Frank Andersson, Dolph Lundgren, Regina Lund, med många fler göra reklam för nätcasinot. Sedan dess har LeoVegas varit en marknadsledande aktör inom svenska nätcasinon.