Spellagen som infördes 2019 har haft en stor påverkan på fler än bara spelbolagen själva. Aftonbladets resultat för det fjärde kvartalet var sämre än på många år på grund av minskade intäkter för digital annonsering. Primärt beror det på att spellbolagen minskat sin annonsering sedan införandet av den nya lagen. Det skriver Breakit.
För ett drygt år sedan, i januari 2019 infördes den nya spellagen i Sverige. Den nya lagen reglerar bland annat hur pass hårt spelbolagen får marknadsföra sina spel. Just den regleringen har visat sig påverka fler än bara spelbolagen.
När Aftonbladet presenterade sina siffror för det fjärde kvartalet var det tydligt hur intäkterna minskat kraftigt efter flera år med hyfsade vinster och digital tillväxt.
En av orsakerna till detta uppges vara ett fall för digital annonsering. Det stora fallet beror på att spelbolag, inom framför allt casinon, som tidigare annonserat sina spel på Aftonbladets plattform slutade göra det i samband med att spellagen infördes. Detta ledde i sin tur till minskade intäkter för tidningen.